Святое Евангелие




Все издания книги





  


Процесс воссоздания произведения искусства

(на примере воссоздания произведения "Евангелие")

содержит следующие рабочие этапы

  • Репродукция икон с оригиналов, что начинается с фотографирования с разных углов для получения практически трехмерного вида произведения искусства, запечатления мельчайших деталей, малейших неровностей, при этом не забывая признаки старения. Это позволяет затем выполнять работу с постоянным ощущением того, что оригинал-образец находится перед глазами
  • приготовление клише для печати
  • сама печать
  • химическое состаривание золотой, серебряной и перламутровой фольги
  •  

    Непосредственно для воссоздания "Евангелия" мы применили следующую технику

    Сканирование или подбор цветов на сложном оборудовании с тончайшими переходами, которые делаются на компьютере специальными графическими программами
          Здесь оператор работает с насыщенностью, яркостью и контрастом цвета, в том числе на особо малых участках, которые невозможно уловить даже на лучшем профессиональном фотографическом оборудовании.
    После этого мы проделали ряд цветопроб на бумаге разных видов и с различными материалами (краска, золотая/серебряная фольга).
          Непосредственно для "Евангелия" мы выбрали для текста бумагу 'Kello Solk 220 gr' (произв. 'Sappi'). Для максимального сходства с оригиналом выбрали фольгу 'Kurz Luxor'. Для репродукций икон мы использовали бумагу 'On Offset' (произв. 'Tullis'), а для золотых и серебряных элементов - натуральную золотую 24 карата и натуральную серебряную фольгу. Краска для печати со специальными эффектами выбрана 'Basf'. Для кальки выбрана бумага 'Blizzard' и 'Spectral' (произв. 'Arjo Wiggins').
    Следующий шаг - золочение и серебрение, покрытие лаком и перламутром способом горячего тиснения фольгой. Затем проводится состаривание каждой репродукции в отдельности при помощи специальных красок, которые действуют еще и в качестве фиксатора для многочисленных слоев других материалов, наложенных на бумагу. В конце выполняется новое тиснение, чтобы воссоздать требуемую текстуру поверхности. При необходимости обрабатывается и обрез книжного блока, в точности воспроизводя неравномерные контур и цвет оригинала, затем производится его золочение или окрашивание.
     
    На этом стадия воспроизводства оригинала завершена. Начинается более сложная фаза отделки, которая может различаться в зависимости от свойств объекта и стандарта обработки, который устанавливается для каждого произведения искусства.
     
     

    Recreating works of art

     
    The process of making a replica of a work of art, whether it be a painting, an illuminated volume, a Byzantine Icon or simply ancient parchments or manuscripts, is not something which can be improvised, or rushed to fulfil urgent business requirements. The choice of materials, both those used to create the original and those necessary to make the reproduction, and also the methods, from the traditional techniques which are steadily disappearing to the latest generation industrial processes, all have to be weighed up carefully and used to create a delicate blend. This complex mixture of knowledge requires a great deal of study and research and above all experience, which comes from years spent working in the business and many hours dedicated to the reproduction of these authentic masterpieces.

    Unlike commercial reproduction, it is not possible to determine a specific procedure by which a perfect result can be obtained, because in this process, no technique is of secondary importance.

    It begins with taking photographs from different angles in order to gain an almost three-dimensional view of the work of art, capturing even the slightest detail, the smallest deformity, not forgetting the signs of ageing. This enables us to carry out our work with the constant sensation that the original is in front of us; this is especially important for those objects which are replaced and kept in security-watched areas inside museums, at the correct climate and beneath bullet-proof glass display cases, and are therefore difficult to obtain for any subsequent re-examination.

    The next step involves scanning or selecting the colours, using elaborate equipment, and is essential for the subsequent printing phase. This selection is completed with delicate interventions which are made by computer using dedicated graphics software, in which it is the technician’s task to either increase or fade colours, luminosity and contrasts, also in extremely small areas, which it was not possible to capture fully even on the most expertly made photographs. Drafts or printing proofs are then made in order to verify if the desired result has been achieved. The drafts and work performed using the graphics software are obviously repeated until those distinctive characteristics are captured which make the emotion of the original come back to life in the image obtained. The final stage involves the reconstruction of any gold and silver gilt, or lacquers, in order to obtain the matrices for the hot foil and relief embossing processes, in addition to the printing cliches.

    Once the raw materials, which are strictly top quality, have been chosen – paper, inks, paints etc., special matrices are produced using special screens which are made using irregular graphic elements, to allow scholars and researchers to look carefully at our reproduction also with powerful magnifying glasses, without the typical ‘dot’ effect of industrial printing: the offset printing process then begins, which involves a series of different phases and generally ends with the bronze, gold and silver gilt.

    The next step is that of applying the gold and silver gilt, lacquers and pearl foils using the hot-foil technique, followed by the appropriate ageing for each single reproduction, using special paints which also act as a fixative on this complex layering of pigments and products. Finally, any necessary embossing is carried out in order to recreate the desired surface irregularities and, if necessary the edges around the paper are cut, keeping faithfully to the uneven shape and colour of the original, and are subsequently either gilded or coloured.

    The reproduction phase of the image is thus completed. The next, more complicated phase of finishing and making the final layout now begins, which varies according to the object and the level of finishing which has been established for each work of art.